Dieta Eliminacyjna / Leczenie Przyczynowe

Atopowe Zapalenie Skóry u Dzieci / Niemowląt - Leczenie Przyczynowe, Dieta Eliminacyjna



Leczenie w przypadku AZS nie jest łatwe. Co mam na myśli ? Musisz uświadomić sobie fakt, że żadne leki (i nawet nie chodzi mi tu tylko o AZS, ale o jakąkolwiek chorobę!) - nigdy nie leczą przyczyny choroby, a tylko jej objawy. Dlatego też bądź ostrożny/a na wszelakie obiecanki cacanki producentów ;-), którzy gwarantują Ci 100% wyleczenie. Takich leków nie ma. Owszem, niektóre są bardziej skuteczne, niektóre mniej, ale pamiętaj, że one tylko łagodzą objawy. Dopóki dziecko ma kontakt z czynnikiem uczulającym (alergenem), to będzie miało zmiany skórne.

Kluczem jest tutaj właśnie "dokopanie się" do tego alergenu bądź alergenów i wyeliminowanie ich z codziennego życia ;-) Tak jak pisałem w przyczynach, może to być żywność, albo np. jakaś substancja drażniąca.

Tak więc, leczenie atopowego zapalenia skóry można podzielić na dwie grupy. Jest to leczenie przyczynowe oraz leczenie objawowe.

W leczeniu przyczynowym, tak jak wspominałem wyżej, chodzi o eliminację czynników uczulających z otoczenia (alergeny wziewne lub substancje drażniące), ale w większości przypadków alergenem jest jakiś produkt żywnościowy.

W związku z tym bardzo dużo mówi się o zastosowaniu diety eliminacyjnej. Jest to najskuteczniejszy sposób leczenia, a zarazem wymagający sporo zaangażowania od matki karmiącej i/lub dziecka. Oczywiste jest, że zapobieganie kontaktu z alergenem takim jak np. soja czy mleko krowie, które jest najczęściej spotykanym alergenem u niemowląt, zdecydowanie ogranicza objawy, a rezultaty mogą być zdumiewające.

Nawet po 2 tygodniach, kiedy organizm oczyści się z alergenu/alergenów, skóra może bardzo ładnie się wygładzić. Więcej na temat diety eliminacyjnej, pisałem na podstronie jak leczyć AZS u niemowląt i dzieci. Oczywiście w przypadku alergenów środowiskowych jak np. dym papierosowy, zasada jest niemal identyczna.

W przypadku leczenia objawowego, wiesz zapewne co mam na myśli. Chodzi w większości oczywiście o wszelkie leki itp., których na rynku nie brakuje. Opisałem to dokładniej w tym miejscu - leczenie objawowe AZS.